چهاردهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران

برگزاری جایزه ملی مدیریت مالی ایران از سال ۱۳۸۹ بستر ساز بهبود و ارتقاء سطح مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت‌ها و سازمان‌های شرکت کننده گردیده است.

حضور فعال و گسترده شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی در جایزه ملی مدیریت مالی ایران بیانگر این است که سازمان‌های ایرانی میل بسیاری برای حضور در فرایندی دارند که در آن سازمان‌های همسو و غیر همسو شرکت می‌کنند تا سطح واقعی خود را در حیطه عملکرد مدیریت بسنجند و خود را با سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از نظر نوع فعالیت با آن‌ها مشترک می‌باشند مقایسه نمایند.

این واقعیت که کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران به خصوص در سطوح بالاتر به عنوان سند افتخار یک سازمان و به طور خاص حوزه مالی می‌باشد نه تنها برای مدیران نهادینه شده بلکه حضور در فرایند جایزه ملی مدیریت مالی ایران و ارتقاء حوزه مالی سازمان به سطح معیارهای این جایزه به عنوان یک آرمان برای اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل گردیده است.

حضور در جایزه ملی مدیریت مالی ایران حتی برای سازمان‌هایی که به سطح دریافت جایزه نائل نمی‌شوند هم ارزشمند است زیرا این فرایند نقاط ضعف و قوت حوزه مالی سازمان را به تفکیک و بر اساس نوع فعالیت بازگو نموده و سازمان را برای انجام اقدامات لازم جهت رفع موانع و کمبودها در مسیر دستیابی به اهداف و استراتژی‌ها هدایت می‌نماید.

اجرای موفقیت آمیز و تحسین برانگیز سیزده دوره این جایزه نشان داد که بیش از ۹۵٪ از سازمان‌هایی که دوره‌های پیشین جایزه شرکت کرده بودند مشتاقانه و پرشور در دوره چهاردهم نیز حضور یافته‌اند چه آن دسته از سازمان‌هایی که موفق به کسب رتبه در جایزه ملی مدیریت مالی ایران نشده بودند که برای سنجش عملکرد یک ساله حوزه مالی و کسب رتبه خیز مجدد برداشته بوند و چه آن دسته از سازمان‌هایی که موفق به کسب رتبه گردیده بودند اما عطش و میل پیشرفت و دستیابی به سطوح بالاتر جایزه انگیزه قوی در آنان ایجاد نموده بود.

به یاری خداوند متعال مراسم اعطای چهاردهمین دوره جایزه با حضور جمع کثیری از مقامات و مدیران سازمان‌های کلیدی کشور در تاریخ دیماه سال جاری برگزاری می‌گردد، امید است این حرکت ملی به رسالت اصلی خود که همانا تعالی مدیریت مالی در سازمان‌های ایرانی است به بهترین شکل ممکن جامع عمل پوشانده و نقش موثری در توسعه اقتصادی میهن عزیزمان ایفا نماید.

اهداف

  • حمایت از مدیریت مالی حرفه‌ای در مسیر دستیابی به جایگاه واقعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • تعریف راهبردی از مدیریت مالی و اقتصادی سازمان در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک
  • تشویق و ترغیب شرکت‌ها برای انجام خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف و زمینه‌های بهبود
  • معرفی و قدردانی از شرکت‌ها و سازمان‌های برتر در حوزه مالی
  • ایجاد فضای رقابتی مناسب و حرفه‌ای میان شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی
  • فراهم نمودن امکان تبادل تجربیات موفق مدیران مالی

مزایا و ویژگی‌ها

  • قابلیت اجرا در شرکت‌هایی با فعالیت‌های مختلف اعم از تولیدی، خدماتی، بازرگانی، بانک، بیمه و …..
  • عدم تحمیل یک چهارچوب اجرایی خاص به شرکت‌ها
  • قابلیت اجرا در شرکت‌هایی با ابعاد مختلف (بزرگ، متوسط و کوچک)
  • توجه ویژه به اثربخشی فعالیت‌های مالی و حسابداری در شرکت‌ها
  • شناسایی نمونه‌های برتر مدیریت مالی کشور و معرفی آنها

کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی با هر اندازه و در هر بخشی که فعالیت می‌کنند می‌توانند متقاضی دریافت “جایزه ملی مدیریت مالی ایران” باشند. به دیگر بیان سازمان‌ها و بنگاه‌ها در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور می‌توانند در فرایند کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران شرکت نمایند.

دامنه شمول

حضور در فرایند جایزه ملی مدیریت مالی ایران ملزم به رعایت و قبول ضوابط عمومی می‌باشد.  مشاهده ضوابط عمومی

درباره تندیس

به رسم دیرینه، دو روند رونق و رکود در بازارهای سرمایه را با نمادهای گاو و خرس به تصویر کشیده و همواره گاو شیرده را سمبل اقبال عمومی به بازارهای سرمایه و نماد رونق برشمرده‌اند و اعتقاد بر این بوده است که در دوران رکود، این خرس بازار است که عصبانی شده، عنان اختیار از بازار می‌ستاند و شاخص‌ها را به پایین می‌کشد.

به همین منظور پایه اصلی تندیس جایزه ملی مدیریت مالی ایران، نمادی از سر و صورت این گاو خوش یمن و دو شاخ تعبیه شده در آن تداعی کننده تهاجم این گاو به خرس بازار و بیرون راندن آن و نوید دهنده رونق به بازارهای سرمایه طراحی شده است و لذا تندیس تقدیمی به حائزین رتبه در جایزه ملی مدیریت مالی ایران با نیت خجستگی شاخ آن گاو خوش یمن برگزیده شده است.

لازم به ذکر است که جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سه بخش تندیس، تقدیرنامه و گواهینامه به شرکت‌های حائز رتبه بصورت سالانه تقدیم می‌شود.